Monday, July 27, 2015

lari




Kadang,
Mahu sahaja aku berlari ke sini,
Lari dari segala memori,
Lari dari segala rasa yang menyempitkan hati,
Dari semua tempat yang sesaat sahaja mampu mencemar memori dgn bayangan; bayangan yang menyesakkan dada. 
Terlalu sesak sehingga nafas ku terlupa rutinnya,
Yang mampu membuat duniaku terhenti seketika.
Semata kerana sebuah bayangan.

Tuesday, July 14, 2015

I wish i could run far away from here.

Ya Allah..

Kuatkanlah hati.
Kuatkanlah hati.
Kuatkanlah hati.

Friday, July 10, 2015




tunggu along.
Along rindu sangat-sangat atuk.



Friday, July 3, 2015

Kisah Nabi Yusuf

Semalam aku tertarik nak baca tafsir surah Yusuf.

Yes, setelah hampir 24 tahun hidup , baru rasa nak baca tafsir surah yang keinginannya datang dari hati.
bukan disuruh . eheh.

sebab aku teringat Mak ngah kata.. banyakkan baca surah yusuf untuk orang lebih senang dengan kita. macam menerima kita dengan senang la, tak awkward gitu. maybe. aku interpret begitu. haha


but hey, it's Quran. baca sepotong ayat dengan ikhlas pun insyaAllah ada ganjaran.

so semalam aku baca. Macam baca buku cerita yuolss. Cerita tu complete dari awal sampai akhir.

Ada beberapa persoalan yang buat aku tertanya2.

1) Kacak tahap level mana Nabi Yusof sampai rakan-rakan Zulaikha terpotong jari dengan pisau?

2) Kenapa Nabi Yakub sangat-sangat menyayangi Nabi Yusuf? Adakah kerana dia yang bongsu? atau ada sebab lain? sebab Nabi Yusuf boleh tafsir mimpi?

- Well, i know Nabi Yakub already known Nabi Yusuf is special when he told his father stories about his dream and interpret it. That moment Nabi Yakub know Yusuf will be a prophet.

3) Kenapa nama - nama abang Nabi Yusuf tidak diberitahu? Why the namesof people yang mengkhianati Nabi Yusuf  tidak dinyatakan? It's in our nature to know who made the bad things and who not. so why?

4) Dan kenapa Allah turunkan Surah Yusuf? Mula-mula cerita memang cerita pasal dia.. and few ayat akhir cerita mengenai Rasulullah s.a.w.


So as usual.. aku google wikipedia. yeah i know internet is quite unsuitable to search for something like this.
But this is the closest thing near me. Should manfaatkan sepenuhnya. hehe


Here we go.



 Surah Yusuf ialah surah yang ke 12 di dalam al -Quran. Ianya dikatakan telah diturunkan sepenuhnya hanya sekali, sekaligus menjadikan ia unik dalam konteks ini. Teks ini menceritakan kisah Yusuf (atau Joseph di dalam Alkitab). Walaupun surah lain cenderung untuk melompat antara topik, surah ini adalah istimewa dalam berpegang kepada tema utama di seluruh, memberitahu cerita koheren dalam susunan kronologi.

Surah ini pertama kali diterjemahkan ke dalam bahasa Latin oleh Thomas van Erpe pada 1617 dan kemudian pada abad ke-17 yang disiarkan synoptically dalam bahasa Arab dan Latin sebagai sebahagian daripada usaha Lutheran di menterjemahkan al-Qur'an.

''


Kisah Yusuf (Surah) adalah lebih kurang nabi Yusuf, diterjemahkan dalam bahasa Inggeris sebagai Joseph. Yusuf adalah salah satu daripada anak-anak Ya'qub (dikenali sebagai Jacob di dalam terjemahan bahasa Inggeris) yang mempunyai bakat impian mentafsir. Suatu hari Yusuf mempunyai mimpi dan dia menceritakan mimpinya kepada ayahnya yang sebaik mengetahui bahawa Yusuf akan menjadi seorang nabi.

 Bapanya memberitahu dia tidak memberitahu saudara-saudaranya untuk mengelakkan sebarang bahaya. Walau bagaimanapun, kerana rawatan kasih sayang Ya'qub terhadap Yusuf, saudara Yusuf merasa cemburu. Mereka mahu untuk menyingkirkan Yusuf, sehingga ayah mereka dapat mencintai mereka dan bukan Yusuf.

Rancangan awal mereka adalah untuk membunuh Yusuf, tetapi kemudian mereka mengambil keputusan untuk membuang dia dalam telaga. Mereka berbohong kepada bapa mereka dan memberitahunya bahawa serigala telah membunuhnya. Kemudian, Yusuf diselamatkan oleh kafilah dari telaga, yang kemudiannya dijual kepada seorang lelaki di Mesir. Lelaki itu mengambil Yusuf dalam dan berharap untuk memiliki dia sebagai anak. Kemudian, isteri lelaki itu cuba untuk menggoda Yusuf, tetapi dia menolak. Wanita itu menuduh Yusuf yang mahu menyakiti beliau dan menuntut bahawa dia harus sama ada dihukum dengan teruk atau dihantar ke penjara.


Seorang saksi, selepas Yusuf mempertahankan dia tidak bersalah, membuktikan "jika bajunya koyak dari depan, maka dia telah berkata benar, dan ia adalah dari orang-orang pendusta tetapi jika bajunya koyak dari belakang, maka dia telah berbohong, dan dia adalah orang yang benar. " Baju sememangnya koyak dari belakang. Tidak lama selepas kejadian ini, kaum wanita di bandar berbual bagaimana seorang isteri boleh cuba untuk menggoda Yusuf.

Lalu perempuan itu, isteri 'Az-Aziz mengajak mereka untuk jamuan, memberikan setiap seorang daripada mereka sebilah pisau, dan kemudian memberitahu Yusuf untuk keluar. Wanita melukakan tangan mereka dalam kekaguman. 'Beliau berkata, "Kerana dia lah  kamu menempelak aku  Dan sudah tentu saya ingin menggoda dia, tetapi dia dengan tegas ditolak;. Dan jika dia tidak akan melakukan apa yang saya memerintahkan dia, maka ia akan dipenjarakan dan akan menjadi dari golongan yang hina .

'Yusuf lebih suka ke penjara untuk apa yang mereka panggil lalu dia berdoa kepada Allah. Yusuf dihantar ke penjara. Dalam penjara, Yusuf bertemu dua lelaki yang lain dan menafsirkan salah satu impian banduan. Banduan itu kemudian dibebaskan dan Yusuf meminta banduan lagi bakatnya kepada raja. Tetapi mereka lupa tentang perihal Yusuf dan Yusuf tinggal di penjara selama beberapa tahun.

Pada suatu hari, Raja telah bermimpi, dan banduan yang telah dibebaskan teringat mengenai Yusuf dan menyebut nama Yusuf. Beliau menafsirkan mimpi Raja, iaitu kira-kira Mesir mempunyai kemarau tujuh tahun. Untuk memberi ganjaran kepada beliau, raja meminta dibebaskan dari penjara dan Raja juga menyiasat kesnya. Isteri yang cuba untuk menggoda Yusuf membuktikan bahawa dia tidak bersalah, dan kebenaran itu terungkai.


Yusuf diberi kuasa di Mesir. Semasa kemarau tujuh tahun, saudara Yusuf ke Mesir untuk mendapatkan makanan untuk keluarga mereka. Melihat saudara-saudaranya, Yusuf mengenali mereka walaupun mereka tidak mengenal-Nya.  Yusuf, dalam kedudukan yang tinggi pihak berkuasa, meminta supaya masa yang akan datang mereka datang, mereka membawa adik bongsu mereka Benyamin atau Benyameen dengan mereka (Benjamin) . Apabila saudara kembali dengan adik bongsu mereka, Yusuf membawa dia ke tepi dan memberitahu dia identitinya. Yusuf plot kes kecurian di mana adik bongsunya didapati bersalah mencuri apabila dia benar-benar tidak bersalah dan ditahan dari keluarganya, maka dia boleh tinggal dengan dia. Selepas itu, apabila ayah dan saudara menghadapi kemiskinan mereka kembali kepada Yusuf dan Yusuf kemudian membantu mereka dan mendedahkan identitinya meminta mereka untuk datang dan tinggal dengan dia.


Bersama-sama dengan tiga peristiwa penting yang menandakan wahyu bagi Muhammad, ulama telah menyebut insiden lain yang membawa kepada turunnya surah. Quraisy ingin menguji Muhammad, kerana mereka tidak percaya ilmu-Nya. Mereka tidak percaya kepadanya untuk menjadi nabi dan merancang untuk menipu dia dengan bertanya soalan yang hanya seorang nabi benar akan dapat menjawab. Kisah Yusuf dan saudara-saudaranya, adalah sesuatu yang tidak pernah didengari oleh rakyat Mekah. 

Kisah ini diketahui oleh Kristian dan Yahudi tetapi tidak oleh orang-orang Quraisy. Menceritakan kisah ini akan membuktikan Nabi Muhammad sememangnya Rasul Allah.

********************************************

Ada banyak lagi nilai yang ada dalam surah ni. but what i was attracted yesterday is Who is Yusuf. Is he not arabic? then is he Jewish. ?

so click the link name Joseph in the paragraph. 

and i found a lot of him and his family. 

Their story are not in al-Quran but instead in kitab Taurat or known as the Old Testament.
Also exist in Injil or known as New Testament.


Adalah di ingatkan tidak ada Kitab Taurat,Zabur dan Injil yang asal kerana telah banyak di olah. 

Kitab Taurat dan Injil digabungkan dan kini dinamakan kitab Bible.

So i asked whoever read the following stories in an open mind because these are not from Quran. 


Dalam Alkitab Ibrani, dia adalah anak kepada Ishak dan Rebecca, cucu kepada Nabi Ibrahim, Sarah dan Betuel, dan saudara kembar muda Esau. (Nabi Yakub ada kembar nama Esau).

Yakub mempunyai dua belas anak lelaki dan sekurang-kurangnya seorang anak perempuan, dengan kedua isterinya, Lea dan Rahel, dan oleh dayang mereka Bilha dan Zilpa.


Dua belas anak-anaknya menjadi "suku kaum Israel", dan pertama kali disebut dalam Genesis sebagai: Ruben, Simeon, Lewi, Yehuda, Dan, Naftali, Gad, Asher, Isakhar, Zebulon, Joseph (Yusuf), dan Benyamin (Benjamin)
Dia juga mempunyai seorang anak perempuan, Dinah.


There you go. Nama-nama anak Nabi Yakub.



Isn't it exciting reading all these stories?  :p

Then i found the reason why Nabi Yakub lebih menyayangi Nabi Yusuf.







Kerana Yusuf adalah anak isteri kedua, Rachel yang dia suka dari mula dan ingin mengahwininya tetapi bapa Rachel menukarkan beliau dengan Leah, kakak yang lagi tua because the oldest should get married first.

Only after Jacob married Leah, then he married Rachel.

So , that's why.

Eventually Jacob has four wives and 11 sons.

then he want to go back to Canaan and met his twin again but they are still fighting. That's when Rachel gave birth to Benjamin(her second son) and died.  * I think this is why in Quran Yusuf want Bunyamin(Benjamin) to stay with him : mereka seibu sebapa and scared siblings lain will done the same thing with him.

then about cerita Nabi Yusuf yand diceritakan dalam Quran is also stated in Genesis. (Kitab Ibrani)




Here the story is quite the same. so baca lah sendiri ehh . :P





panjang lagi ceritanya dalam kitab tu n how Yusuf bawa balik Yakub untuk dikebumikan di Canaan bersama saudara yang lain. n how he met Pharaoh(Firaun) and Jacob  name in Genesis is Israel.


boleh tahan jugakla aku explore semalam sampai ke nama-nama isteri dia, nama -nama family lain.
sampai jumpa family tree. eheh -,-'


That's all. Happy Fasting.

Wednesday, July 1, 2015

An-Najm


Today,
someone post something on Instagram. That made me feel so loved by Allah in an instance.
Here is it.



Then i googled it quickly and the surah is so beautiful. so beautiful.




the first sentences is a beauty. demi bintang. 





The first eighteen verses of this sura are considered to be some of the earliest revelations of the Qur'an. 
These verses address the legitimacy of Muhammad’s prophetic visions. The sura begins with the divine voice swearing by the collapsing star that “Your companion,” referring to Muhammad, has not gone mad, nor does he speak out of his desire. 







Ayat 43. :')


The sura claims that, when it was first narrated by Muhammad in Mecca, all Muslims and non-Muslims who heard the recitation prostrated to God upon its completion due to the effect that the words had upon them.
The sura is also known for referencing the star "shiaaraaaa," or Sirius (Ayat 49).




The surah is distinguished as being the first that required Muslims to prostrate, or perform sajdah, when it is recited, according to Tafsir Ibn Kathir and a number of hadiths




source : wikipedia.com quran.com