Friday, August 30, 2013

berapa umur kita sebenarnya? serious talk.



not quite long ago, i had a conversation with my neighbor. i call her 'mokcik'. hihi.
and one day, i asked her a question.

me : mokcik, dulu masa mokcik mula-mula datang sini atuk cakap jiwa mokcik umur berapa? hihi

mokcik(Mc) : mase tu kita umur 26 tp atuk kata jiwa kita umur 12. hehe

me : yeke? dulu masa kita umur 18 atuk kata jiwa kita baru 14 tahun sebenarnya. huhu. kenape ek mokcik umur jiwa kita tak sama dgn badan?

mc : ohh haritu ada tanya N****(one of the person who is closest to atuk), dia cakap sebenarnya walaupun umur badan kita meningkat tapi ada orang roh dia tak ada kekuatan nak bergerak ke umur yang seterusnya. umur kita memang bertambah ikut tahun. tapi ROH kita tak. sebab setiap roh berlainan kekuatan dia. ROh pun ada makanan dia sendiri.

me: takde kekuatan? makanan? roh punya makanan? apa dia mokcik?

mc : N*** cakap ada tiga sahaja. Solat, Mengaji al-quran, dgn Zikir.

me: OOOooooo.

mc : sebab tu kadang-kadang ada kita tengok orang, umur dah tua, tapi perangai kalah orang muda. sebab umur roh dia tak sama dgn umur badan. kadang-kadang pulak kita tengok umur muda lagi,remaja lagi, tapi muka dia, perlakuan dia matang sangat. sebab tu la.

Me : oooooo..

mc : rasanya ada pernah ckp ,ada jugak kaitan dgn zaman kanak-kita. mokcik dulu ayah mokcik meninggal masa umur 12 la. ada ayah kan satu kebahagiaan jugak. tu yang jiwa berhenti kat umur tu je.
     yela. mcm ada benda yang tak cukup. macam mana jiwa nak bergerak kan.

me : a'ahla. ayah kita dulu pun meninggal masa umur kita 14 tahun. mmg rasa semuanya hilang kan. unmoved. literally unmoved.

mocik : tu la. sbb tu kena kumpul kekuatan. doa dgn Allah.solat,ngaji,zikir. kadang-kadang kita solat pun lupa minta Allah berikan kekuatan. dah ada kekuatan, baru umur roh mampu nak meningkat. tapi masa tu budak-budak kan. solat pun cukup tak cukup, ngaji pun kena paksa. hahaha

me : hahahaha. mokcik skang agak-agak umur mokcik dah berapa? hehe

mc : kita tanya dah,hehe. katenye dah lepas 20 tahun la. muda kan?kan? kan? hahaha

me : lol. haha. kita dah lama tak tanya atuk. berapa la umur kite sekarang agaknya.

mc : mesti ade naik. asalkan buat 3 tu, bagi roh kekuatan sendiri.

me : okay.


dalam hati, cukup ke amalan hidup ni . tetiba sedih.


persoalannya, berapa umur anda sekarang? mihmih





p/s : mokcik is married n 30++y/o :D



No comments: